Wat is het verschil tussen bodybuilden en powerliften?

In de fitnesswereld zijn er twee dominante methodes om mee te trainen, bodybuilden en powerliften. 

Maar wat is nou het verschil tussen deze twee? Daar kom je in dit artikel achter.

Bodybuilden

Bodybuilders kunnen in principe hetzelfde doen als powerlifters maar hebben een compleet ander doel. Kracht is bijzaak voor bodybuilders terwijl een bodybuilder ook sterker wordt. Een bodybuilder wil er mooi uitzien met volle en definieerde spieren. De training bestaat daardoor uit heel veel volume met veel herhalingen. Per spiergroep worden er meer oefeningen gedaan dan powerlifters zouden doen. Bodybuilders maken hiernaast vaker gebruik van isolatieoefeningen. De oefeningen worden gecontroleerd en langzaam uitgevoerd zodat de tijd onder spanning zo groot mogelijk is.

Powerliften

Als het gaat om powerliften zijn de bench press, squat en deadlift heilig. Het zijn de drie oefeningen waar het vooral om gaat bij powerliften. Het doel van een powerlifter is om deze oefeningen met een zo zwaar mogelijk gewicht te kunnen doen. De training bestaat uit weinig herhalingen en een laag volume. De rust tussen de sets is langer zodat ze genoeg tijd hebben om te rusten en daardoor hetzelfde of meer gewicht kunnen doen tijdens hun volgende set. Een powerlifter maakt vaak gebruikt van momentum. Daarmee zorg je er voor dat er meer gewicht gebruikt kan worden bij een oefening. De training van een powerlifter bestaat voornamelijk uit fullbody workouts. Een powerlifter traint niet voor definieerde spieren maar om veel gewicht te kunnen gebruiken is een sterk lichaam nodig. Dit is vaak te zien aan hun grote bouw. En als je sterk wilt worden en er goed uit wilt zien moet je eens een kijkje nemen naar powerbuilden.



Onze Ambassadeurs