Tips voor een goede nachtrust

De meesten van ons hebben wel eens een slechte nachtrust gehad. Een eenmalige rusteloze nacht is niet zo'n probleem, behalve dat je je de volgende dag geïrriteerd of ondermaats voelt.

Maar het effect van langdurig slaaptekort kan veel ernstiger zijn, waardoor het risico op coronaire hartziekten, beroertes, diabetes, obesitas en de ziekte van Alzheimer toeneemt.

Ontspannen met een goed boek Ongeveer de helft van de Britse bevolking heeft last van door stress veroorzaakte slaapproblemen, dus het is van vitaal belang dat je de tijd neemt om te ontspannen voordat je naar bed gaat, of je nu een warm bad neemt, een boek leest of naar rustgevende muziek luistert. Voor sommige mensen kan het schrijven van een takenlijst voor het slapengaan je helpen om je geen zorgen te maken over alle dingen die je morgen moet doen.

We weten allemaal dat het hebben van een routine baby's en kinderen helpt om op een bepaald moment in slaap te vallen. Dit geldt ook voor volwassenen, omdat het je lichaam in staat stelt zichzelf te programmeren om op bepaalde tijden op natuurlijke wijze in slaap te vallen en wakker te worden. Probeer rigide te zijn over het naar bed gaan op een bepaald tijdstip en creëer je eigen ontspanningsroutine.

Verbied je smartphone, computer en tv uit je slaapkamer en kijk er een uur voor het slapengaan niet naar. Zo'n apparaatje zendt een blauw licht uit, dat het slaaphormoon melatonine onderdrukt.

Klok Piekeren over voldoende slaap kan ons zelf stoppen met slapen. De beste manier om daarmee om te gaan, is jezelf eraan te herinneren dat rusten in bed en het denken van leuke gedachten productiever is dan elke tien minuten woelen en draaien en op de klok kijken. Als je niet kunt stoppen met het controleren van je klok, probeer hem dan om te draaien of aan de andere kant van de kamer te plaatsen, zodat het niet zo gemakkelijk is om te kijken hoe de tijd weg tikt.

Gezond eten verbetert over het algemeen de slaap, maar sommige voedingsmiddelen zijn bijzonder heilzaam, zoals melk, kip, kalkoen en pompoenpitten. Ze bevatten de chemicaliën tryptofaan en serotonine, die essentieel zijn voor de aanmaak van melatonine, het hormoon dat slaap bevordert.